.:Besh People:.

18 February 2011

Tips elak tangan mengelembung akibat melecur.


Salamz uollss...
ye kawan-kawan.. angkara homemade popcorn ku.. jari telunjuk sebelah kiri saya pun macam nak "pop" jer.. nak meletup mengelembung di sebabkan kena karemel panas.. tapi semangat aku begitu menebal nak rase popcorn buatan sediri. nasib baik popcorn nye menjadi. sesiapa nak resepi boleh klik kat sini.

Selain dari jari ku ade "pop", ada lagi angkara lain, popcorn berterabur kat dapur bila jagung kering start pecah. So, terpaksa la aku mengemas dapur tadi.
lagi satu, periuk pun kena sental sebab berjelaga sikit akibat dari panaskan jagung kering nak buat popcorn.

tips supaya jari tak mengelembung kalau kena benda-benda panas. ni kawan aku Doctor-to-be Cik Affa yang bagi..

next time kalau jari or apa-apa anggota badan korang kena benda panas atau melecur, letak bahagian yang melecur tadi bawah air selama 2minit. Jangan air sejuk sangat dan jangan air panas pulak. air paip biasa je. Pastu jangan letak ais. Insyallah nanti tak akan mengelembung macam jari aku ni..

No comments:

Post a Comment