.:Besh People:.

07 March 2011

Tak Boleh Percaya OK !


Salamz uollss..
its been a week I guess. tak post any new entry. Sangat banyak kerja. dengan thesis, test.. ohh my final semester so stressful ok. hmm, korang sihat tak? hope semuanya sihat-sihat belaka ok. kalo sakit cepat-sepat g klinik tau. ok berbalik kepada entry aku kali ini. kenapa "Tak Boleh Percaya"? hmm, aku rasa mungkin ramai di antara korang-korang ni pernah dapat email macam ni... (aku copypaste dari email ku)

"...Dengan murah hati nya dan keikhlasan hati saya dan arwah suami saya. Dan saya percaya allah maha mengetahui niat saya ini. Dengan ini, saya menghulurkan atau menyumbangkan sejumlah wang sebanyak £2,000.000.00 (Dua Juta Paun) kepada anda. Dalam memudahkan semua urusan antara saya dan anda, saya akan meminta peguam saya menyediakan segala dokumen yang berkenaan. Dan dengan izin allah semua urusan akan berjalan dengan lebih lancar, dan pindah hak milik di antara kita tidak akan bermasalah. Semoga allah memberkati segala kerjasama dari anda dan gunakan lah pemberian saya ini dengan bijaksana...."

tak pun email macam ni...

"...More so, I will like to disclose much to you if you can help me to relocate to your country because my stepmother has threatened to assassinate me. Though she is in a different state now but we must have to hasten up and transfer this money so that i can prepare my travelling document and come over to your country. The amount is ($11.6M USD) Million United State Dollars and I have confirmed from the bank in Ouagadougou and all they need to transfer the money is your consent as the kin to Mr toti and provision of active bank account information where to remit the total sum. So I want you to forward your account and you will also help me to place the money in a more profitable business venture in your Country hence i do not have business idea...."

email pertama aku terima dari shahsilla@rediffmail.com punya la dia cerita dia sakit kanser, dah nak mati, takde anak, suami pun dah meninggal, tiba-tiba nak bagi duit kat aku. yang pelik nya ada ke orang dalam dunia ni nak bagi duit suka-suka hati. daripada bagi aku (kalau betul la kan) baik la minah ni bagi dekat anak-anak yatim.

email kedua pulak aku terima dari missalice_akator2@o2.pl dia ni punya la cerita panjang berjela. cakap step mother dia jahat. gila kan harta bagai. tiba-tiba mintak akaun number aku sebab nak suruh aku simpankan duit dia. haha. memang aku gelak guling-guling ok.
Tapi aku reply la email dua ketui minah ni. aku cakap kalau nak sangat bagi duit kat aku tak payah mintak number akaun, hantar je cek dengan nama penuh aku printed on that.

So, aku nasihatkan jangan percaya semua benda ni. kawan aku pernah kena tipu RM2500 sebab nak duit lebih banyak. bersyukur dengan apa yang kita ada, kalau nak percaya pun selidik dulu ok.

p/s : nanti kalau minah 2 ketui tu reply aku cite lagi ok?

2 comments:

hanaahmad said...

aku tak tau nak cakap ape kalau ade yg percaya dengan benda2 cmni. dah terang lagi bersuluh mengencing orang kan. haha

sHeLaBeSh said...

haha..tau xpe ana.. mane ade org senang2 nak bg kite duit.. hmm, yg kelakarnye dorg reply email aku. hehe :P

Post a Comment